Over de Midlife

De midlife is een belangrijke periode. Het is een periode waarin je dichter bij jezelf kunt komen. Maar ook een waarin je geconfronteerd kunt worden met moeilijke levensvragen. Vragen zoals: “Leef ik zoals ik wil?”, “Kan ik nog veranderen?” en “Wat wil ik eigenlijk?”. Deze vragen beantwoorden kan moeilijk zijn, maar is absoluut de moeite waard. Want jezelf kunnen zijn en een authentiek leven leiden is essentieel voor je gelukkig voelen.

Goed genoeg zoals je bent

Volgens Brene Brown, auteur van “De moed van imperfectie”, is authenticiteit niet zomaar een kwaliteit die we wel of niet bezitten, maar een bewuste keuze over hoe we willen leven. Het is een dagelijkse oefening in de moed hebben om imperfect te zijn, grenzen te stellen en kwetsbaar te zijn. En vooral ook: in geloven dat je goed genoeg bent zoals je bent.

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vanaf onze geboorte hebben we te maken met verwachtingen van anderen en de druk om daaraan te voldoen. Het valt niet mee om je focus te verleggen naar jezelf en wat jou goed dunkt. Veel vrouwen maken zich zorgen of ze dan nog wel aardig gevonden worden. Of dat ze als egocentrisch gezien worden. En dus leveren ze zichzelf toch maar weer in en vragen ze zich niet af wat ze nou eigenlijk zelf willen. Ze maken zich kleiner dan ze zijn.

In contact met jezelf en anderen

Soms zie je vrouwen hun eigen gang gaan onder het motto: “Het kan me niks schelen wat anderen van me vinden”. Ze zetten zich af tegen de buitenwereld en creëren zo de ruimte om niet aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Een vrouw die het zo aanpakt lijkt zich groter te maken dan ze is: “Ik kan alles alleen”. Maar wij mensen zijn sociale wezens en we hebben verbinding nodig met anderen. Een vrouw die dat ontkent is niet in contact met zichzelf en leeft dus ook niet authentiek..

Het laveren tussen de wens om een autonoom mens te zijn en om geaccepteerd te worden door de buitenwereld valt niet mee. Aan beiden hangt een prijskaartje: autonoom zijn en je niks aantrekken van de mening van anderen kan behoorlijk eenzaam voelen. Aardig gevonden worden en je eigen wil inleveren kan voelen alsof je een speelbal bent van je omgeving.

Authentiek leven betekent zijn wie je bent, in verbinding met jezelf en anderen. Verbinding is wat ons gelukkig maakt, en dat is waarom het zo de moeite waard is om jezelf de moeilijke levensvragen te stellen.

 

Hoe begint het?

Een veranderingsproces zoals de midlife wordt vaak op gang gebracht door een trigger: een gevoel gedachte of gebeurtenis waardoor iemand gaat nadenken over haar leven.

Verliefd op een ander

Verliefd worden kan zo’n trigger zijn. Op een ander dan je eigen partner. Voor veel vrouwen is dit een enorme wake-up call dat ze al jaren een gevoel van opwinding en enthousiasme over hun leven missen.

Een ingrijpende gebeurtenis

Ook een ingrijpende gebeurtenis zoals een ernstige ziekte kan maken dat je gaat nadenken: “Kan ik met tevredenheid terugkijken op mijn leven als ik nu dood ga?”. Het slachtoffer worden van een overval of auto-ongeluk kan hetzelfde effect hebben.

Merken dat je ouder wordt

Simpelweg ouder worden kan je ook doen beseffen dat je niet het eeuwige leven hebt. Hetzij doordat je heel veel kaarsjes op je verjaardagstaart ziet staan, ofwel doordat je aan je lijf merkt dat je geen piepkuiken meer bent. Daarmee verbonden is het afscheid van de vruchtbaarheid. De mogelijkheid om nog kinderen te krijgen is voorbij.

Echtscheiding

Een andere aanleiding voor zelfonderzoek is echtscheiding. Veel vrouwen gaan daardoor nadenken over wie ze zijn zonder die ander. Sommigen komen erachter dat ze zichzelf zijn kwijtgeraakt in hun relatie. Voor veel vrouwen is dit een intense periode waar ze zelfbewuster en sterker uit komen.

Verlies en rouw

Door een verlies en een rouwperiode kan een vrouw zich afvragen wat ze nu moet. Het kan verlies door overlijden zijn, maar ook het verlies van een baan of je bedrijf.

Depressie en burn-out

Ook het doormaken van een depressie of burn-out kan een reden zijn om op je leven terug te kijken en te onderzoeken waarom je er niet gelukkig mee bent.

 

Hoe voelt het?

De midlife kan een wervelwind van emoties zijn. Wat komen vrouwen zoal tegen?

Onvrede

Veel vrouwen voelen onvrede in de midlife. Met zichzelf, hun partner, hun baan. Ze zitten niet lekker in hun vel en hebben geen idee wat ze daaraan zouden moeten doen. Je kunt je daar behoorlijk somber of chagrijnig van voelen.

Onzekerheid

Onzekerheid komt ook veel voor. Door vragen als “wie ben ik?”, “wat wil ik nou eigenlijk?”, “kom ik hier wel doorheen?” komen oude zekerheden op losse schroeven te staan. Niemand houdt van onzekerheid en het kan best een tijd duren voor je weer een nieuw evenwicht gevonden hebt.

“Nu of nooit!”

De midlife periode kan heftig zijn, waarbij veel vrouwen het gevoel hebben: het is nu of nooit. Ze voelen urgentie, ervaren soms intense emoties en innerlijke conflicten. Het kan voelen alsof de hele wereld onder ze aan het schuiven is.

Verdriet en woede

Veel vrouwen voelen verdriet en woede. Om het leven dat ze niet geleefd hebben, de kansen die ze niet benut hebben, de verkeerde beslissingen die ze genomen hebben of de persoon die ze niet geworden zijn. Het kan een harde klus zijn om deze dingen te accepteren en er afscheid van te nemen. Door om je verleden te rouwen maak je ruimte voor iets nieuws waardoor je de draad weer kunt oppakken. Vaak is het feit dat je zoveel aandacht aan jezelf en je gevoel geeft de eerste stap in dit proces.

 

Er komt ruimte voor positieve zaken en verandering

Als je alle negatieve gevoelens verwerkt hebt, komt er ruimte voor meer positieve zaken. Je krijgt behoefte aan verandering! Dingen die je leuk vindt en wilt uitproberen, mensen die je wil ontmoeten, dingen die je altijd hebt willen leren, een nieuwe stap in je carriere, het op de valreep krijgen van een kind… noem maar op. Het is een fase waarin veel vrouwen experimenteren met nieuwe ervaringen. Deze fase kan veel energie opleveren en een nieuw gevoel van eigenwaarde en eigenliefde geven. Vaak komt daarna een tijd waarin het rustiger wordt. Je vindt je eigen manier van omgaan met de wereld, je doet (meer) de dingen die voor jou belangrijk zijn en je gaat om met de mensen die voor jou belangrijk zijn. Je ervaart je leven als zinvol en waardevol.

Hoe verloopt de midlife?

De midlife verloopt niet altijd volgens een vast patroon. Soms gaat het op de manier zoals veel mensen die wel kennen van een midlifecrisis: een vrouw neemt plotseling drastische beslissingen waarvan de omgeving opschrikt, zoals haar partner verlaten voor een ander. Maar er zijn ook andere manieren. In haar boek: ‘The breaking point’ beschrijft Sue Shellenbarger zes manieren waarop de midlife kan verlopen. Deze manieren vond ik grotendeels terug bij de Nederlandse vrouwen van het Vijftig Vrouwen onderzoek:

De uit de band springer:

Deze vrouw gedraagt zich opeens heel anders dan anders op een manier die destructief kan zijn voor relaties of werk. Vaak voelt ze zich energiek en sterk in haar nieuwe leven, maar ze kan wel brokken maken. Niet alleen in haar eigen leven, maar ook in dat van anderen. Lees meer..

De Gestage Groeier:

Zij ontwikkelt zich in een langzaam tempo en op gematigde wijze. Er is weinig tot geen conflict bij betrokken. Hoewel er best wat elementen in haar leven kunnen sneuvelen, gebeurt dat meestal weloverwogen en op een constructieve manier. Lees meer..

De Halfslachtige Vrouw:

Een halfslachtige vrouw maakt wel veranderingen door maar is te bang om haar leven radicaal aan te pakken. Het verschil met de Gestage Groeier is dat de halfslachtige vrouw haar behoeften niet echt onderkent. Ze blijft ze gedeeltelijk onderdrukken. Ze vermijdt het om anderen op te schrikken met haar wensen en behoeften en om bestaande relaties geweld aan te doen. Daardoor bereikt ze niet haar volledige potentieel.

De Terugtrekker:

Deze vrouw doet een poging om een nieuw leven of een nieuwe carriere te beginnen, maar verliest halverwege de moed en keert op haar schreden terug. Vaak is er dan al schade aangericht en is ze gewaardeerde aspecten van haar leven kwijt, zoals haar huwelijk, haar baan of haar huis. Angst is vaak de drijvende kracht achter deze crisis, waardoor ze beslissingen neemt waarvoor ze de kennis of vaardigheden niet heeft om ze daadwerkelijk uit te voeren.

'de raket' een van de manieren waarop vrouwen de midlife kunnen beleven
De Raket: 

Zij laat zich leiden door heftige emoties, zonder voldoende stil te staan bij zichzelf. Daardoor lanceert ze zichzelf te snel in een nieuwe relatie of carriere. Het kan zijn dat ze daarmee de pijn van de onvrede wil omzeilen of dat ze niet naar de kern van haar probleem wil kijken. Later realiseert ze zich pas dat ze de fouten van het verleden heeft herhaald en onbewust een partner of carriere heeft gekozen die lijkt op degene die ze net overboord heeft gegooid. De raket brengt -anders dan de terugtrekker- wel grote veranderingen in haar leven aan, maar het gaat wel via een rommelig en emotioneel hortend pad.

 

De Twijfelaar:

Deze vrouw is bang om te handelen. Ze blijft steken in besluiteloosheid en de eerste fasen van ontevredenheid en wanhoop. Hierdoor mist ze de mogelijkheden die de midlife-fase biedt en is ze gedoemd tot stagnatie.

Vrouwen kunnen zich in een of meerdere van deze types herkennen. Het is mogelijk dat een vrouw haar midlife begint als een terugtrekker, om in een latere fase zich te herpakken en met het eerder geleerde zich te ontpoppen als een gestage groeier. Het is zelfs mogelijk om bijvoorbeeld op liefdesgebied een raket te zijn terwijl je op het gebied van je carriere blijft twijfelen wat je moet doen en niet handelt. Wat al deze vrouwen gemeen hebben is een wens tot verandering in hun leven.

Wat kun je zelf doen?

De midlife is geen fase waaraan je overgeleverd bent en waarvan je maar moet hopen dat het snel over gaat. Integendeel, de midlife is een uitdaging om je leven actief in eigen hand te nemen, te beginnen met dit verwarrende proces. Wat je zelf kunt doen:

Herken de symptomen en klachten waar je mee zit.

Op deze site en op mijn blog staat veel informatie. Onder het tabje ‘boeken en films’ staan titels van boeken en films die kunnen inspireren. Als je jezelf herkent in beschrijvingen realiseer je je dat je niet de enige bent en dat je niet gek bent. Je kunt dan ontspannen en aan de volgende stappen werken.

Erken dat je in deze periode zit en dat dat niet erg is.

Accepteer dat je met vragen zit waar je niet onmiddellijk uitkomt. Probeer er niet tegen te vechten of jezelf te veroordelen. Geef jezelf tijd en ruimte om te ontdekken wat je voelt, hoe dat komt, waar je ontevreden en tevreden mee bent, enzovoort.

Geef jezelf aandacht: het belangrijkste dat je voor jezelf kunt doen!

  • Maak jezelf prioriteit. Als je zit met een gevoel van: “En ik dan?”, is het belangrijk om dat serieus te nemen en jezelf te geven wat je nodig hebt: aandacht.
  • Doe wat jij nodig hebt om erachter te komen wat belangrijk voor jou is, wat jij nodig hebt en wat jij wilt. Veel vrouwen zijn het niet gewend om zoveel tijd voor zichzelf te nemen. Een paar ideeën:
    • Schrijf in een dagboek,
    • praat met vriendinnen,
    • mediteer,
    • ga wandelen in je eentje,
    • zoek een hulpverlener,
  • Download mijn gratis e-book: ‘Leven vanuit jezelf. 7 dingen die je kunt doen als je het gevoel hebt vast te zitten.  Hierin geef ik je handvatten om weer contact met jezelf te maken en te gaan leven vanuit jezelf.gratis ebook: weer leven vanuit jezelf. 7 dingen die je kunt doen als je het gevoel hebt vast te zitten

 

 

 

Als je moeite hebt jezelf prioriteit te maken

Veel vrouwen voelen zich egoïstisch als ze veel tijd voor zichzelf willen. Ze vinden het moeilijk om die tijd te maken of voelen zich schuldig. Herken je dat? Zoek dan hulp daarbij. Soms moet je door moeilijke dingen worstelen om jezelf dit toe te staan. Dan is het fijn als je iemand hebt om je daarbij te helpen. Wil je met mij praten hierover? Neem dan contact met me op, dan maken we een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Die is bij mij altijd gratis en vrijblijvend.

Kom in beweging!

Onderneem actie, hoe kleine ook. Als je niets doet zal er ook niet veel veranderen.

Oriënteer je op andere mogelijkheden als je ontevreden bent met je werk. Als je ongelukkig bent in je relatie, bespreek het met je partner of ga in relatietherapie. Ben je eenzaam, zorg dan dat je andere mensen ontmoet: ga tennissen, zingen, op een toneel- of wandelvereniging, yoga doen, de mogelijkheden om anderen te ontmoeten zijn eindeloos. Als je omkomt in de drukte, zorg dan dat je je agenda leegmaakt.

Kortom: als je eenmaal (een beetje) weet wat het is dat je ongelukkig maakt en waar je niet tevreden mee bent, onderneem dan stappen om dat te veranderen. Verwacht geen perfectie van jezelf, het belangrijkste is dat je in beweging komt.

Wees voorzichtig met jezelf en anderen.

Als je in een crisis zit, is het niet verstandig grote beslissingen te nemen. Je zal de eerste niet zijn om zich halsoverkop in een avontuur te storten omdat het een uitweg lijkt uit het leven waar je nu zo’n onvrede mee hebt. Later kom je er dan misschien achter dat het toch niet de oplossing was waar je op hoopte. Maar dan heb je waarschijnlijk al behoorlijke schade opgelopen die niet nodig was.

Luister naar jezelf.

Jij bent de enige die weet hoe jij je voelt en hoe je zou willen leven. Laat je niet leiden door de mening van anderen wat je zou moeten doen maar volg je eigen koers.

gratis e-book: Heb ik een midlifecrisis? Antwoorden op vragen van vrouwen in de midlifedownload mijn gratis ebook over de midlife hier